اتاق كودك و دكوراسيون اتاق كودك اتاق كودك و دكوراسيون اتاق كودك .

اتاق كودك و دكوراسيون اتاق كودك

نكاتي درباره مورد اتاق نوزاد

اتاق كودك

آرزوي هر خانواده تولد فرزندي است كه با آمدنش فضاي خانه را شادي بخش تر مي كند. نوزادي كه اعضاي خانواده ماه ها انتظار بدنيا امدنش را مي كشند. چيدن دكوراسيون اتاق نوزاد يكي از زيباترين لحظات براي خوشامدگويي قدم نورسيده است . در اين مقاله سعي شده است راهنمايي هايي در مورد چگونگي انتخاب دكوراسيون اتاق نوزاد دلبندتان ارائه شود :

چگونه اتاق نوزاد را طراحي كنم؟

براي اينكه با آرامش و به دور از استرس كار چيدن اتاق نوزاد را انجام دهيد بهتر است كه ابتدا فهرستي از وسايل ضروري و مهمي كه وجود آنها دراتاق نوزاد الزاميست تهيه كنيد تا در ماههاي آخر دچار سردرگمي نشويد.

از جمله وسايلي كه بودن آنها در سرويس اتاق نوزاد ضروري است:

تخت نوزاد.

كمد قدي براي قرار دادن لباس هاي او در سنين بالاتر.

كمد كشو دار براي لباس هاي خانگي و سر همي و وسايل مورد نياز براي نوزاد.

مبل راحتي براي مادر.

يك جعبه براي قرار دادن لباس هاي كثيف.

محلي براي عوض كردن نوزاد كه اين محل ميتواند در پايين تخت او قرار گيرد.

كفپوش مناسب اتاق نوزاد

چراغ خواب مناسب و اسباب بازيهاي مناسب كودك

تنظيم نور اتاق نوزاد:

درست است كه اتاق بايد از نور كافي برخوردار باشد تا بخشي از سلامت كودك با استفاده از مزاياي نور خورشيد تأمين شود اما نور مستقيم و درخشان براي نوزادان مناسب نيست. به همين دليل براي تلطيف نور خورشيد در روز از پرده هاي نازكي كه نور را از خود عبور داده اما از تندي آن مي كاهند براي پنجره هاي اتاق نوزاد استفاده كنيد و در شب براي تأمين نور اتاق از چراغ هايي كه نور را به سقف مي تابانند براي ايجاد نور غيرمستقيم و كافي بهره بگيريد.

نور اتاق كودك در طول شب نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است چرا كه نوزادان اغلب در طول شب نياز به تغذيه دارند و اتاق نوزاد بايد در شب از ميزاني از نور بهره مند باشد تا ضمن آنكه مادر را به انجام امور معمولي چون تغذيه كودك و يا تعويض پوشك او قادر مي سازد موجب بيداري كامل و هوشيار شدن نوزاد نيز نشود. استفاده از كليدهاي تايمردار كه مقدار نور را تنظيم مي كنند يكي از بهترين راه هاي پاسخگويي بر اين نياز است. در غير اين صورت مي توان از چراغ خواب هاي كوچك نيز براي تأمين اين مقدار نور سود برد.براي پنجره هاي اتاق نوزاد بهتر است علاوه بر پرده اتاق يك آستري ضخيم نيز در نظر بگيريد تا در مواقع لزوم بتوانيد اتاق را در طول روز نيز تاريك كنيد.

رنگ و طرح:

هنگامي كه مشغول طراحي اتاق هستيد، به رنگ، رنگ، و باز هم رنگ فكر كنيد.

وقتي نوبت به انتخاب رنگ مي‌رسد خود را محدود به رنگ‌هاي استاندارد صورتي و آبي نكنيد. از رنگهاي متنوع و جذاب استفاده كنيد. زرد، قهوه‌اي، و سبز همگي پالت‌هاي رنگي خنثي فوق العاده‌اي هستند كه اتاق نوزاد شما را منحصربه‌فرد مي‌سازند. از رنگ‌هاي مورد علاقه كودك يا رنگ‌هاي روشن مي‌توانيد استفاده كنيد. همچنين استفاده از لوازمي با رنگ‌هاي خنثي باعث ميشود كه با بزرگتر شدن نوزاد و با تغيير سليقه او نياز به تغيير آن‌ها نباشد.

رنگ‌هاي خنثي، پاستل و طرح‌هاي آرام با رنگ‌هاي ملايم بهترين گزينه‌اند. از آنجا كه اين اتاق محل استراحت و در عين حال بازي كودك خواهد بود، ايجاد محيطي ساكت و آرام اهميت دارد. [رنگ زرد در دكوراسيون] از كاغذ ديواري‌هاي متنوع در بازار فقط براي تزيين يك ديوار استفاده كنيد تا طرح شلوغ و غيرقابل تحمل نشود. از كف‌پوش‌هاي روشن استفاده نماييد تا محيط دلبازتر و بزرگ‌تر به نظر رسد. استفاده از تابلوچسب‌هاي حروف يا اعداد لاتين راه خوبي براي ايجاد نشاط در اتاق كودك و ايجاد محيط آموزشي تشويق‌كننده است. از همين طرح‌ها مي‌توانيد براي روبالشي، ملحفه و پرده استفاده نماييد. استفاده از كاغذهاي رنگي به شكل پرچم كه به ريسمان وصل شده‌اند، روش ديگري براي ايجاد تنوع رنگ در اتاق و ظاهري شاد و سيرك‌مانند است. پارچه‌هاي شاد و براق يا كاغذهاي كادو را به صورت لوزي ببريد. آن‌ها را از وسط تا زده، روي يك روبان نازك و بلند قرار دهيد و لبه مثلث‌ها را به هم بچسبانيد.

نكاتي مهم در مورد اتاق نوزاد

مبلمان و تخت :

.تخت‌هاي حفاظ ‌دار براي اتاق نوزاد مناسب‌ترند. چون به مرور زمان مي‌توان نرده‌هاي آن را برداشت. با آمدن فرزند بعدي هم مي‌توان آن را به حالت اول درآورده، مجددا مورد استفاده قرار داد

نوزاد علاوه بر تختخواب اصلي ، اغلب به يك تخت چرخدار متحرك و كوچك و يا يك گهواره نيز نياز دارد كه در ماه هاي اوليه تولد، در كنار تخت مادر قرار گرفته و اين امكان را به مادر بدهد تا براي رسيدگي و مراقبت از نوزاد در طول شب مجبور به طي مسافت ميان اتاق ها نباشد. تخت‌هاي چرخ‌دار چوبي كه در قسمت زير كشودار و قابل تبديلند، بسيار مفيدند و تا وقتي كودك از پوشك در مي‌آيد، قابل استفاده‌اند. پس از چند ماه اول ، زماني كه دفعات بيدار شدن نوزاد در شب كاهش مي يابد و مادر نيز توان از دست رفته را باز مي يابد مي توان نوزاد را به اتاق مخصوص و تختخواب اصلي اش انتقال داد.حتما در اتاق فرزندتان مبل و يا صندلي راحت و يا محلي را براي نشستن خودتان و شير دادن به او قرار دهيد ويا محلي برلي خواباندن او تا كم كم درك كند كه آنجا محلي براي آرامش اوست توجه كنيد كه مبلمان بايد مناسب سن كودك باشد، همچنين بايد به‌گونه‌اي باشد كه با كودك رشد كند. براي كودك از تخت‌هاي دوطبقه استفاده كنيد كه براي استفاده خواهر و برادرها بسيار مناسب هستند.

قفسه ها و كمد:

از قفسه‌ها و كمدهاي لباس با اندازه طبيعي استفاده كنيد تا در سال‌هاي مدرسه قابل استفاده باشد با گذشت زمان و نياز كودكان به داشتن اتاق تك‌نفره مي‌توانيد طبقه پايين تخت را تبديل به ميز كار كنيد. فضاهاي نگهداري به دليل وجود تعداد زيادي اسباب‌بازي و لباس قسمت‌هاي كليدي هستند. اگر مي‌توانيد اين فضاها را توكار كار كنيد، اما قفسه‌هاي مكعبي نيز فضاهاي خوبي را در اختيار كودك قرار مي‌دهند. مي‌توانيد قفسه‌هاي كتاب را به شكل خانه‌هاي عروسكي، قلعه و حتي ايستگاه آتش‌نشاني انتخاب كنيد تا نظم و ترتيب بخشي از بازي بچه‌ها شود

قفسه‌هاي فلزي و چوبي به شكل‌ها و مدل‌هاي مختلف براي جادادن اسباب‌بازي‌هاي بزرگ مناسبند. مي‌توانيد با زياد شدن اسباب بازي‌ها، تعداد قفسه‌ها را زياد كنيد. همچنين به يك جعبه يا سبد بزرگ اسباب‌بازي نياز داريد تا بتوانيد سريع خرده‌ريزها را داخل آن بريزيد.

كفپوش:

براي اتاق‌ نوزاد كف‌پوش مخصوص ضروري است و زماني كه كودك بيشتر وقت خود را روي چهار دست و پا مي‌گذراند، نرم‌تر از فرش است و باعث مي شود زانوي كودك هنگام چهار دست و پا رفتن خراش پيدا نكند. انواع مختلف آن با بهترين كيفيت و طرح‌هاي متنوع از مدل خرسي گرفته تا پيست مسابقه براي ماشين‌بازي و يك ورزشگاه تمام عيار زماني كه مي‌خواهيد فرزند خود را سرگرم نگه داريد، در دسترسند.بايد اين امر را نيز در نظر داشته باشيم كه ظرف چند ماه ، نوزاد ما تبديل به كودك نوپايي مي شود كه انواع مايعات و نوشيدني ها و مواد غذايي گوناگون را به دست گرفته و بر روي زمين اتاق خواهد ريخت. بنابراين پوشش كف اتاق را از نوعي در نظر بگيريد كه ضمن نرمي و لطافت به راحتي تميز شود.

وسايل بازي:

در فضاي پيرامون نوزاد، مي توان در موقعيت هاي متفاوت از اشكال و اجسام زيبا و كودكانه استفاده كرد. اين المان ها را مي توان به تخت نصب كرد تا در ديدرس نوزاد قرار بگيرند و يا آنها را روي ديوار و سقف چسباند كه مورد توجه او قرار گيرند. ديدن اين المان ها، بينايي و ذهن نوزاد را تحريك و فعال مي كند. در صورتي كه حركت كنند، اين فعاليت تقويت شده و سرگرمي مثبتي براي نوزاد فراهم مي كنند. تاپ‌هاي بچه روش موثري در تخليه انرژي آن‌هاست. مي‌توانيد از نوعي كه به چارچوب وصل مي‌شود يا از سقفي و ساده آن استفاده كنيد. براي بچه‌هاي كوچك‌تر ني‌ني لاي‌لاي تهيه كنيد.

فنگ شويي در دكوراسيون اتاق نوزاد:

همانطور كه مي دانيد اين روزها فنگ‌شويي (feng shui) بعنوان يك روش براي طراحي فضاي داخلي خانه ها بطور گسترده استفاده ميشود. دليل استفاده از فنگشويي اين است كه علاوه بر اينكه سلامتي را در چيدمان مدنظر قرار ميدهد؛ به علت هر چيدمان نيز اهميت ميدهد. در اطاق كودكان كه در حال يادگيري و شناخت دنياي اطراف خود هستند، چيدمان معني‌دار اطاق، بسيار اهميت دارد و فنگ شويي دلايلي را براي اضافه كردن چيزهاي خاصي به اطاق كودك شما بيان مي كند.

فنگ شويي بايد ها و نبايد هايي در طراحي (مانند قراردادن حيوانات خبيث در محيط كودك) را به شما ياد ميدهد كه در رفتار كودك شما نيز تاثير مي گذارد و او را به سمتي كه ميخواهيد (مثلا كوشايي در تحصيل) و يادگيري احترام به والدين سوق ميدهد. در ادامه شما را با چند اصل در چيدمان اطاق كودك از نظر فنگشويي آشنا مي كنيم :

عكسي شاد از والدين در اطاق كودك قرار دهيد : اين عكس كه يك حربه روان شناسي ظريف است، به كودك مي آموزد كه مديران خانه، پدر و مادر هستند . اين روش همچنين يكي از روش هاي پربازده براي حل مشكلات تربيتي كودكان است

تخت كودك را با بزرگترين ديوار اطاق تنظيم كنيد : همچنين توجه داشته باشيد كه كودك بايد بتواند براحتي از داخل تخت، درب اطاق خود را ببيند. همچنين توجه كنيد كه هيچ يك از ديوارهاي اطاق كودك نبايد با ديوار توالت مشترك باشد، همچنين توالت خانه نبايد از داخل اطاق كودك قابل مشاهده باشد. زيرا اين مورد باعث بروز مشكلات سلامتي براي كودك ميشود.

تخت دوطبقه در فنگشويي به هيچ وجه پيشنهاد نميشود: زيرا بر اساس انرژي هاي فنگشويي، كودكي كه در پايين خوابيده زير فشار خواهد بود و اين براي سلامتي كودك مناسب نيست و همچنين كودكي كه در بالا قرار دارد، به دليل وجود فاصله، احساس ناامني مي كند و عدم ناامني، يكي از مهم ترين دلايل ضعف پيشرفت كودك است.

اگر مي توانيد، براي هر كودك يك اتاق اختصاص دهيد: و اگر نمي توانيد، از دكوراتورها كمك بگيريد تا در جداسازي اطاق به دو بخش كمكتان كنند، تا هريك از كودكان شما احساس كند حريم شخصي خود را داراست.

بخشي از اطاق را به فضاي آموزشي اختصاص دهيد : دراطاق بايد بخشي مربوط به محل يادگيري كودك باشد. مثلا يك ميز مطالعه يا يك كتابخانه كوچك كه طبق اصول فنگشويي بهتر است اين موارد در سمت شمال شرقي اطاق باشد. همچنين دستاوردهاي علمي و هنري كودك خود را مانند نقاشي اش، كارنامه اي كه نمره خوبي گرفته يا مدال هاي مدرسه اش را در ديوار جنوبي اطاقش نصب كنيد. نصب اين موارد نشان ميدهد كه شما بعنوان مادرش، چقدر از اين كارهاي او خوشحال هستيد و به او افتخار مي كنيد.

فضاي سالمي را براي كودك فراهم آوريد : تصاوير آب و رودخانه و دريا و حتي صداي آب يا وجود آكواريوم يا آبنما در اطاق كودك فضاي ناسالمي را ايجاد ميكند كه مي تواند منجر به بيماري هاي تنفسي نيز شود. بخصوص اگر كودك بيماري تنفسي مانند آسم دارد از قرار دارد هر چيزي كه مرتبط با آب باشد دراطاقش جلوگيري كنيد

فضاي اتاق را پاكسازي كنيد : كمدهايي كه لباسها توش چپانده شده اند، كفش هاي كثيف زير تخت و دراورهاي مملو از لباس، روي كودك ، فشار انرژي هاي منفي را مي آورد و خلاقيت كودك را از بين مي برند. اين مورد روي بزرگسالان هم تاثير دارد، اما روي كودكان خيلي بيشتر، چون كودكان در حال كشف دنياي اطراف خود هستند. به كودك خود چيزهايي را كه يك ماه يا بيشتر است كه با آنها بازي نمي كند، از اتاقش دور كنيد . كمي فضاي خالي و استراحت ذهني به او بدهيد تا بتوانيد خلاقيت هاي خود را دريابد.

با رنگ و نور و كاردستي، محيط شادي را برايش فراهم كنيد: اتاق كودك بايد روحيه او را شكوفا كند، نه اينكه روحيه شاد كودك را به خواب فرو برد. توجه كنيد كه ميز كودك به اندازه كافي نور داشته باشد و بهتر آن است كه يك پنجره هم داشته باشد كه براي حفظ حريم شخصي كودك ، بايد قابليت بسته شدن داشته باشد.

رنگ اتاق كودك مي تواند انرژي دهنده يا توانفرسا باشد : رنگ آبي (بجز آبي براق يا روشن) باعث كاهش خلاقيت كودك ميشود و انرژي او را ميگيرد. و دپرس كننده است. رنگهاي روشن مانند زرد، نارنجي كمرنگ، ياسي و صورتي مي توانند انتخاب هاي خوبي باشند. حواستان باشه كه عكس حيوانات وحشي يا عكس هاي خشونت آميز در اتاق كودك نباشد

اتاق كودك خود را در موقعيت درست انتخاب كنيد: اگر براتون مقدور هست، اتاق پسرها رو بايد در جهت شرق يا شمال و اتاق دختر بايد در سمت غرب يا جنوب اتاق خوابها باشد.

خريد لوازم اتاق كودك :

وقتي برنامه‌ريزي و مشورت ها و مطالعات كامل شد اكنون نوبت به خريد است. چه انتظار پسر داشته باشيد چه دختر، آن‌قدر تنوع تخت و كمد و وسايل نوزاد زياد است كه در اين زمينه محدوديتي نخواهيد داشت.

در تهيه و تدارك اتاق نوزاد يكي از مهم ترين نكاتي را كه بايد همواره به خاطر داشته باشيم، رشد و تغيير بسيار سريع نوزادان و نيازهايشان است. از اين رو هنگام برنامه ريزي براي دكوراسيون اتاق كودك از رنگ آميزي و پوشش ديوارها و كف اتاق گرفته تا خريد وسايلي مانند تخت و كمد و از اين قبيل چيزها ، بايد اين واقعيت را در نظر داشته باشيم كه اغلب وسايل نوزادان پيش از آنكه فرسوده شوند بي استفاده مي شوند و نوزاد به دليل رشد سريع و تغييرات محسوس در زماني كمتر از يك سال قادر به استفاده از بسياري از وسايل اوليه اش نخواهد بود علاوه بر آن با گذر زمان ترجيحات كودكان نيز تغيير مي‌كند، بنابراين از وسايل و رنگ‌هايي استفاده كنيد كه به‌راحتي قابل جايگزيني هستند. به طور كلي، چه بخواهيد يك اتاق بازي و اتاق خواب طراحي كنيد و چه يك اتاق نوزاد، به جذابيت، رشد، و كاربردي بودن آن فكر كنيد. اتاق نوزاد را تا زمان نوپا شدن شيك و ساده نگه داريد. وسايل اتاق‌خواب را باز كرده و از آن‌ها استفاده كنيد. آن‌ها را نو كنار نگذاريد چون هرچه كودك بزرگ‌تر مي‌شود و شخصيتش شكل مي‌گيرد، به چيزهاي خاص علاقه پيدا مي‌كند تا آن موقع چيزهاي بي‌استفاده هر چند هم كه نو باشند، از مد مي‌افتند.

درست است كه گهواره و ميزهاي متغير خريدهاي اصلي هستند، اما صندلي گهواره‌اي، تاب مخصوص نوزادان، و كمدهاي لباس از اجزاي كمك‌كننده هستند. البته مراقب افراط در اضافه‌كردن وسايل باشيد، چراكه بايد فضايي را در اتاق براي خزيدن، راه‌رفتن، و آموزش كودك در نظر بگيريد.

نكات ناگفته مهم:

– نكته اي كه بايد حتما به آن توجه شود اين است كه در سال‌هاي اوليه زندگي ايمني مهم‌ترين چيز است. كه در هنگام خريد و چيدن اتاق ابتدا در نظر گرفته شود.

– كودكان علاقه زيادي به آويز دارند. خودتان مي‌توانيد با رعايت استانداردهاي ايمني و با توجه به دكور اتاق، آويز ساخته و به لوستر يا پنجره اتاق آويزان كنيد.

– با انتخاب اسب گهواره‌اي يا همان متحرك، متناسب با كودك نوپا، به تعادل او كمك كنيد. دقت كنيد كه پايه‌هاي آن ايمن و مناسب بچه‌هاي كوچك‌تر باشد.

– سبدهاي چرخ‌دار، راه مناسبي براي جا دادن وسايل و جابه‌جا كردن آن‌ها از يك اتاق به اتاق ديگر است.

– قرار دادن نقشه جهان، تصوير حيوانات مختلف يا انواع رنگ‌ها روي ديوار، حالت تزيين و در عين حال آموزشي دارد.

– با كشيدن رنگين كمان، خرس عروسكي يا هر طرح ديگر روي ديوار اتاق نوزاد را منحصر كنيد.

-استفاده از سقف و ايجاد يك طرح دلنشين در آن باعث مي شود كه فرزند كوچكتان كه بيشتر از هر چيزي در حال خوابيده است و سقف را ميبينند آرام باشد و گريه نكند و سرگرم تماشاي محيط روبه روي خود شود.

-هنگام برنامه ريزي براي اتاق نوزاد به سيستم گرمايي و نورپردازي اتاق نيز توجه داشته باشيد. دماي اتاق نوزاد بايد همواره بين ۱۹ تا ۲۲ درجه سانتيگراد باشد. از اين رو با توجه به امكانات منزل بايد راهي ايمن براي تامين اين دما در اتاق كودك در نظر گرفته شود.

– سطح كف اتاق نبايد از مواد ليز و لغزنده باشد وپريزهاي برق كه در ارتفاع كم نصب شده اند بايد با استفاده از وسايل مخصوص موقتاً مسدود شوند.

در چيدمان بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه كمد و ديگر وسايل زماني براي كودك مناسب هستند كه در دسترس او باشند. بنابر اين اگر مي خواهيد كمد و دكوري انتخاب نماييد كه نوزادتان تا چند سال به راحتي از آن استفاده نمايد بهتر است قد كمد را متناسب با قد كودك درنظر بگيريد . كارشناسان براي اين قضيه مفهومي را به نام ” سوراخ كليد” مطرح مي كنند. يعني هر وقت بخواهيد اتاق كودك را بچينيد ، روي دو زانو بنشينيد تا چشمهاي شما به ارتفاع سوراخ كليد در اتاق برسد. حالا از اين زاويه دكوراسيون اتاق كودك را نگاه كنيد . اگر كودك مي تواند به وسايل بي خطر و اسباب بازيهاي خود دسترسي داشته باشد اين ارتفاع مناسب براي كودك است. همچنين قاب عكس و ديگر وسايل دكوري را اگر بي خطر هستند طوري بچينيد كه كودك شما نيز از ديدن آنها لذت ببرد و براي او نيز جذابيت داشته باشد.

نكاتي مهم در مورد اتاق نوزاد


برچسب: ، ايده هاي دكوراسيون اتاق نوزاد، تزئين اتاق كودك با وسايل ساده، رنگ هاي محبوب در دكوراسيون اتاق نوزاد، طراحي ديوار اتاق كودك، چيدمان عروسك در اتاق كودك،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۰۵:۱۸ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :