اتاق كودك و دكوراسيون اتاق كودك اتاق كودك و دكوراسيون اتاق كودك .

اتاق كودك و دكوراسيون اتاق كودك

تزيين اتاق كودك چگونه است

نحوه تزيين اتاق كودك

معمولاً چگونگي تزيين اتاق كودك و چيدمان وسايل در آن، به عنوان يكي از دل مشغوليها و سرگرميهاي خانم خانه قرار مي گيرد و عرصه بسيار جالبي براي خواست هاي عاطفي خانواده مي باشد. مهمترين نكته اي كه بايد براي ايجاد آرامش در اتاق كودك در نظر گرفته شود اين است كه همان طور كه كودك به تدريج رشد مي كند، بايد وسايل اتاقش نيز انعطاف لازم با اين رشد را داشته باشند.

قد كودك تقريباً هر روز و هر هفته رشد مي كند. بنابراين بايد وسايلي كه براي او تهيه مي كنيم انعطاف لازم را داشته باشند.اشتباهي كه گاهي بعضي از خانوادها مرتكب مي شوند اين است كه بر اساس سليقه و علايق خود وسايلي را تهيه مي كنند كه فقط براي مدت كوتاهي قابل استفاده است و يا اينكه كودك را مجبور به استفاده از وسايلي مي كنند كه با ابعاد فيزيكي او تناسبي ندارد. اما بايد دقت شود كه وسايل مورد استفاده كودك در شكل گيري شخصيت و تربيت او تأثير به سزايي دارند و بايد در انتخاب آنها دقت فراواني مبذول شود.

به طور كلي فرم و اندازه اتاق بچه بايد بسته به استفاده كننده ء آن قابل انعطاف باشد. معمولاً مشكل اصلي خانواده ها اين است كه اتاق بچه مطابق با سليقه پدر و مادر آماده مي شود. استفاده از رنگهاي متضاد در اتاق كودك ممكن است در بعضي از حالات براي او خيلي جالب باشد اما در مواقع ديگركودك نياز به رنگهاي آرام بخش دارد. دانستن و رعايت اين مسايل مستلزم آن است كه مادران آموزشهاي لازم در اين زمينه را ديده و با شخصيت و روحيات كودك خود در سنين مختلف آشنا شوند.

تزئين اتاق كودك بايد مهيج و فانتزي باشد. اولين چيزي كه بايد در دكوراسيون بندي اتاق كودكتان به آن توجه داشته باشيد، اين است كه اين تزئينات بايد مطابق با سن و روحيه كودكانتان انجام گيرد. نبايد اتاق فرزند ۳ ساله تان را مثل اتاق دختر ۱۳ ساله تان تزئين كنيد. البته منظور اين نيست كه بايد هر سال با بالا رفتن سن فرزندتان تزئين اتاق او را به هم بزنيد. منظور اين بود كه بايد اتاق كودكان را با توجه به گروه سني آنها دكوربندي كنيد.

دماي اتاق كودك
از مسايل مهم ديگر در اتاق كودك تعيين ميزان سرما و گرماي اين اتاق است. گاهي ديده شده است كه وقتي پدرو مادر شخصاً احساس سرما و يا گرما مي كنند تصور مي كنند كه كودك هم همين احساس را دارد.در صورتي كه شايد اين موضوع در موردكودك صدق نكند.ميزان گرما و سرماي اتاق بچه بايد متناسب با وضعيت جسمي خود كودك تنظيم شود.

خصوصيات كلي اتاق كودك
اصولاً بهتر است محل استقرار اتاق كودك در نماي جنوبي ساختمان باشد تا از نور خورشيد بر خوردار گردد. وسايل گرمازا در اتاق كودك نبايد به هيچ وجه در دسترس او قرار داشته باشند.

ميز كار ، ميزبازي، وسايل بازي و تخت خواب كودك بايد از مواد و وسايل طبيعي تهيه شده باشند نه از وسايل مصنوعي. زيرا بچه هابه طور مداوم در تماس مستقيم با اين وسايل هستند. اصولا ً بچه ها خيلي زياد عرق مي كنند وگاهي براي مدت طولاني تن برهنه خود را به وسايل مي چسبانند. گفته مي شود بيماريهاي سرطاني گاهي در اثر ارتباط تن برهنه كودك با وسايل و امكانات پلاستيكي و ايجاد تعريق بين آنها شكل مي گيرد كه ممكن است سالها بعدبروز كند. بهترين جنس براي وسايل كودك، وسايل چوبي هستند.

رنگ و فرم وسايلي كه بچه ها از آنها استفاده مي كنند در تعيين و شكل گيري شخصيت آنها نقش مهمي دارد. با توجه به تفاوت سليقه دختران و پسران رنگ و فرم مورد استفاده براي كودكان دختر و پسر نيز تفاوت مي كند. دختران بيشتر به رنگهاي صورتي و ليمويي وپسران به رنگ هاي آبي روشن و خاكستري علاقمند مي باشند. در كنار اين رنگها معمولاً كودكان از ديدن رنگهاي متضاد نيز خوشحال مي شوند و به سمت آنها جذب مي شوند.

از آنجا كه هر كودكي قيافه و خصوصيات خاص خود را دارد.علايق و سليقه هاي آنها نيز متفاوت است. نبايدبه اشتباه تصور شود كه علايق كودكان با يكديگر و يا با علايق ما مشترك است. در نظر گرفتن تنوع وسايل و امكانات در اتاق كودك به دليل استفاده طولاني مدت از اهميت بسياري برخورداراست.

كودكان به نقاشي و حجم سازي بسيار علاقمند مي باشند و دوست دارند وسايلي را كه در اختيار دارند رنگي كنند، مثل نقاشي كردن روي ديوارهاي اتاقشان.گاهي اين مسئله باعث ايجاد اضطراب و نگراني در خانواده ها مي شود. اما بايد دقت نمود كه كودكان را از انجام اين كار نهي نكنيم.و فضاي لازم را براي انجام اين كار براي او فراهم كنيم.به طور كلي آشنايي با روانشناسي كودكان و چگونگي تزيين اتاق آنان مسئله بسيار مهمي است به طوريكه شايد بتوان گفت ارتباط بسيار زيادي بين تزيين اتاق كودك و اصلاح جامعه وجود دارد.

رنگ هاي متناسب براي اتاق كودك
ببينيد كودكتان به چه رنگي علاقه دارد. اگر هنوز سنشان به حدي نرسيده كه بتوانند به خوبي صحبت كنند، يك جعبه مداد رنگي در جلويش بگذاريد تا خود يكي از رنگ ها را كه دوست دارد انتخاب كند. كودكان بزرگتر خود مي توانند به شما بگويند كه دوست دارند رنگ اتاقشان چه رنگي باشد. يادتان باشد كه اولويت با علاقه ي خود بچه هاست.

سعي نكنيد مدل و رنگ دلخواه خودتان را به زور به بچه ها تحميل كنيد. شخصيت آنها از همين سنين شكل مي گيرد و اتاقشان مي تواند آينه ي خوبي براي نشان دادن شخصيتشان باشد. البته منظورم طرح و رنگ هاي غيرمعقول آنها نيست. بايد محدوديت تعيين كنيد اما باز آنها را در انتخابشان آزاد بگذاريد.

در اتاق هايي كه داراي نور كافي هستند كودك احساس امنيت بيشتري دارد. اكثر كودكان رنگ نور ماه را بسيار دوست دارند. شما مي توانيد در نورپردازي اين اتاق از لامپ هايي كه شباهت زيادي به نور ماه دارند استفاده كنيد. همچنين مي توانيد از رقص نورهاي زيبا كه بعضي از لامپ ها به وجود مي آوردند نيز بهره ببريد.

دكوراسيون اتاق كودك

روكش تخت خواب و پرده در اتاق كودك از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. بيشتر بچه ها دوست دارند كه پرده اتاق خواب شان با رو كش تخت آن ها به سليقه شخصي آنها باشد. اكثرشان طرح هايي از قهرمانان داستان ها را دوست دارند. انتخاب اين مورد را به كودك دلبندتان بسپاريد. اگر كودك شما هم قهرمانان كارتون ها را دوست دارد مطلب طراحي اتاق كودك با تم كارتوني را به شمل پيشنهاد مي كنيم.
دكوراسيون اتاق كودك بااستفاده از برجسب

اين برچسب هاي زيبا در طرح و رنگ تنوع بسيار زيادي دارند. كودكان مي توانند در انتخاب اين برچسب ها دخيل باشند. انتخاب آنها مي تواند علاوه بر زيبايي باعث افزايش قدرت تخيل آنها نيز گردد.

استفاده از تصوير كودك تان در اتاقش

قطعا همه ما از اين كه در شرايط مختلف از كودك مان عكاسي كنيم لذت مي بريم. از اين عكس ها براي زيباتر شدن اتاق كودك تان استفاده كنيد. اين تصاوير جلوه خاصي با آنها مي دهد و همچنين حس خودباوري و اعتماد به نفس را در كودكان شما تقويت مي كند. دكوري خاص براي تزئين اتاق نوزاد با عكس هاي زيباي نوزاد مي تواند ايده اي بسيار خوب باشد تا شما بتوانيد اتاق كودك تازه به دنيا آمده را متحول كنيد.

دكوراسيون و تزيين اتاق كودك با استفاده از عروسك ها

استفاده از عروسك و وسايل مورد علاقه كودك در اتاق خواب باعث ايجاد حس آرامش، نشاط و امنيت در آن ها خواهد شد. در اسن صورت او در ارتباط دائم با علايقش خواهد بود.

انتخاب كف پوش در طراحي دكوراسيون اتاق كودك

استفاده از موكت و فرش هاس نرم در اتاق كودك ضروري است. در صورت امكان از خالي گذاشتن كف اتاق و امكان ايجاد ارتباط كودك با كف سراميكي پرهيز كنيد. راهنماي خريد بهترين فرش براي اتاق كودك را در مطالب گذشته چيدانه ببينيد.

عدم استفاده از وسايل نوك تيز و آتش زا در اتاق كودك

حفظ امنيت كودك نكته بسيار مهمي است كه نبايد از آن غافل شويد. او مدت زمان بسيار زيادي را در اتاقش تنها خواهد بود بنا براين از به كار بردن وسايل نوك تيز و آتش زا در اتاق كودك دلبندتان بپرهيزيد، حتي اگر زيبا و تزئيني باشد.


برچسب: ، تزيين اتاق كودك با وسايل ساده و ايده هاي نو، دكوراسيون اتاق كودك، دكوراسيون اتاق كودك دختر، دكوراسيون اتاق كودك پسر، نحوه تزيين اتاق كودك،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۰۳:۰۵ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :